Where you can find simple tutorial for computer software.

Post Top Ad

Post Top Ad

Monday 22 April 2013

REMOTE CONTROL @ MENGAWAL PC DARI LUAR

Assalamualaikum...

Lama sungguh tak update blog.. Okeh.. Kali ni nak update pasal ape pulok yer? Oh, orait, kali ni aku nak ajar korang pulak, macam mana CONTROL komputer ataupun laptop ke, apa-apa ke.

Mungkin ada antara korang yang dah tahu, tapi, saje je nak tambah post, aku pun buat la entry ni ye?

Haa.. Pernah dengar tak fasal "Team Viewer" ni?  Ni sebenarnya  salah satu software untuk membenarkan orang lain atau korang sendiri untuk mengawal "CONTROL" la dengan kata mudahnya dari tempat lain..

( Macam korang kat pejabat ke, tapi ada la file-file tertinggal dekat rumah, korang boleh la control and emailkan file-file penting tu ke komputer pejabat ..  Tak pun korang nak tolong komputer kawan-kawan korang yang ada masalah "korang kan expert" boleh la tolong repair kan daripada jauh, ataupun rumah korang sendiri )..

Firstly, macam mana nak buat mesti la korang kena ada software ni.. Ada? Tak ada tak apa, ni aku bagi link untuk download.


Oh? Nak link untuk download ea?  Laa.. Tekan je gambar "Team Viewer" kat atas tuh..

Secondly.
Dah download? Okeh, apa lagi, install la. Tekan je "setup" tuh,

TAPI

Pastikan korang tekan "PERSONAL/NON-COMMERCIAL USE"
okeh kawan-kawan semua,
sebab kalau korang klik "COMPANY/COMMERCIAL USE" atau pun
"BOTH OF THE ABOVE"
proses korang akan terganggu dan PUP!! tiba-tiba je connection anda akan terputus dan TARAA..
keluar la pop-up suruh anda beli software tu sebab anda sendiri yang klik penggunaan untuk COMPANY kan? Jadi TeamViewer akan mengangap anda menggunkan software mereka untuk proses berniaga..
So, tak payah la gatal tangan nak klik COMPANY atau BOTH okeh?

Macam biasa, aku akan sediakan screenshoot.


Itu saja yang penting rasanya..  Lepas tu korang sambung la setup tu macam biasa..
Kalau dah siap nanti korang akan dapat ID dan Password..
Haa.. Dengan password dan ID ni la korang kena simpan sebab dengan ID ni korang boleh akses komputer dan kawal komputer anda, (Pastikan komputer anda online dan TeamViewer ni beroperasi (running) okeh?)



Taraa.. dapat dah ID? Dapat dah Password? Haa..macam tu je cara nak guna, ID & Password aku tu korang nak simpan pn boleh, cuma tak boleh guna la, sebab macam aku cakap, password sentiasa berubah..

Oh ye? siapa yang mungkin ada masalah, aku pun selalu jugak tolong kawan-kawan aku guna software ni, kalau aku boleh tolong, aku tolong.. Kalau tidak, maaf la yer, hamba ni tak ada internet ni rumah, ni update pun dekat kedai abang hamba, dia ada Unifi BIZ bukan VIP,.

Jadi, sampai sini saja lah entry aku hari ni (kali ini)..
Assalamualaikum..